صنعت كشاورزي صنعت كشاورزي .

صنعت كشاورزي

كاشت و پرورش فيساليس

عروسك پشت پرده يا كاكنج با نام علمي فيساليس و نام انگليسي Physalis تركيبي از طعم ميوه‌هاي توت فرنگي، گيلاس، كيوي و آناناس است و از اين جهت جزء ميوهاي منحصر به فرد محسوب مي شود. اين گياه از خانواده بادنجانيان (Solanaceae) كه ميوه فيساليس رسيده آن جنبه خوراكي، دارويي و صنعتي دارد.در اين مقاله به كاشت فيساليس مي پردازيم كه داراي انواع يكساله و چندساله نيز ميباشد از ارتفاعي حدود 100 سانتيمتر برخوردار است.

فيساليس از گياهان بومي مناطق معتدل گرم و نيمه گرمسيري به ويژه كشور مكزيك مي باشد و از آنجا به سراسر اروپا انتشار يافته است.ميوه فيساليس منبع آنتي‌اكسيدان و سرشار از ويتامينهاي آ، ئي، اف، بي و ويتامين ث است. اين سبزي ميوه‌اي، جزء پنج سبزي برتر مكزيك محسوب مي شود و به طور متوسط هر مكزيكي در سال، 5/3 كيلوگرم از آن را مصرف ميكند.

فيساليس كه به گيلاس زميني نيز شهرت دارد، داراي بافتي همچون گوجه فرنگي ميباشد. در كشورهايي مانند تركيه، كاشت فيساليس از جايگاه ويژه اي در زمينه صادرات برخوردار است. فيساليس در ايران به عروسك پشت پرده نيز معروف است و در كشورهاي همسايه به نام هاي گيلاس زميني و فانوس چيني نيز شناخته ميشود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۳۳:۳۹ توسط:اميرحسين احمدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :